Hakkında Bilgi

Kemal Sünder Hakkında Bilgi

Kemal Sünder
Müziğe küçük yaşlarda ilgi duyan Kemal Sünder 1950'de Heybeliada Deniz Lisesi'ne girdi, 1953-1954 yıllarında Harp Okulu öğrencilerine plakla açıklamalı klasik müzik konserleri düzenlerken, Hulusi Öktem'den de armoni ve müzik kuramı dersleri aldı. Aynı dönemde Piyano ve Orkestra İçin Kapriçyo başlıklı bir beste yaptı ve bu besteyi İstanbul Konservatuvarı Sanat Kurulu'na ileterek, seslendirilmesini istedi. Böylece Cemal Reşid Rey ile tanışmış oldu ve onunla birlikte çalışmaya başladı. 1958'de, "ilk gerçek beste" olarak nitelediği Op. 1 Prelüd Marş 'ı Cemal Reşid Ray, radyoda "Piyano Dünyasında Gezintiler" programında çaldı ve plak olarak arşivlendi.

Bu arada yurt dışından getirdiği yüzlerce partisyon ve orkestrasyon kitaplarını inceleyerek, orkestra müziği yazımını geliştiren Kemal Sünder, Op. 1 Prelüd Mars'ı 1959'da orkestra müziği haline getirdi. Bu yapıt, 1960'ta İstanbul Şehir Orkestrası tarafından Cemal Reşid Rey yönetiminde seslendirildi. 1964-1966 yılları arasında, Ankara' da Deniz Kuvvetleri Komutanlığı'nda görev yapan sanatçı 1968-1970 yılları arasında N.A.T.O. Koleji'nde ve N.A.T.O. Deniz Karargâhı'nda çalışırken, Roma, Malta, Norveç, Kanada, A.B.D. gibi değişik ülkelerde bulundu. Malta Senfoni Orkestrası için sipariş edilen müziği, yurda döndükten sonra tamamlayarak İki Piyano İçin Konçertino 'yu oluşturdu. Yaşamının uzun yıllarını gemi komutanlıklarında geçiren Kemal Sünder, Kıbrıs harekâtlarında da görev aldı. 1975'te kıdemli binbaşı rütbesiyle ordudan ayrıldı. 1977'den sonra bir süre ticaret gemilerinde uzak yol kaptanı olarak çalıştı. 1978'de S.A.C.E.M'e (Müzik Yazarları, Bestecileri ve Yayımcıları Derneği) üye seçildi. 1982-1984 yılları arasında bir deniz kuruluşunun işletme müdürlüğünü yaptı. 1984'ten sonra da kendini bütünüyle beste çalışmalarına verdi.

Kemal Sünder Besteciliği
Kemal Sünder'in yapıtları modal anlayış içindedir.Yer yer XX. Yy müziğinin getirdiği "dissonant" sesler ılımlı bir çerçeve içinde duyulur. Beste yazarken kullandığı ölçüt, "yapı, analiz-sentez, ekonomi ve denge" olarak özetlenebilir. İlk çalışmalarında ritim ve orkestra paleti açısından Cemal Reşid Rey'in etkisinde kaldığı görülür (Prelüd Marş, Ballad ve Piyano Konçertosu gibi). Op.l2'ye kadar olan bestelerinde biçimin özü etkilediği, biçimci-klasik bir yapı görülür. Özün biçimi belirlemeye başlaması Op. 12 Sonatina ile ortaya çıkarak, bestecinin, gelişme dönemine geçişini sergiler. 1973'te piyano için yazdığı bu yapıt yedi dakikalık bir çalışmadır. Besteci ilk kez aynı yapıt içinde üç ayrı yazım üslubu denemiştir: Monodik, ritmik ve dik. İlk bölüm çokseslidir. Gelişmesiz ve birbirinden oluşturulan iki ana temanın işlenmesinden oluşur. İkinci bölüm, monodik bir piyano yazımı ile sürekli forte içinde tek bir temayı işler. Üçüncü bölümde, her iki bölümden daha yalın ve ritmik (staccato tuşe'li) bir piyano yazımı vardır. Bölüm ilk kısmın ana temasıyla başlar ve bundan üretilen yeni tema ile karşıt temanın işlendiği koda 'ya erişilir. Kodada dik a korlarla fortissimo bir nüans ve gene staccato tuşe görülür.

Yapıt ilk kez 1980'de Atatürk Kültür Merkezi'nde İngiliz piyanocu Kathryn Stott tarafından seslendirilmiştir.

Kemal Sünder, Kemal Sünder Hayatı, Kemal Sünder Hakkında Bilgi, Kemal Sünder Kimdir, Kemal Sünder ile ilgili bilgi, Kemal Sünder Biyografisi, Besteciler, Türk Besteciler
Eitim ve gretim Eitim ve gretim