Hakkında Bilgi

Masalların türk edebiyatındaki ve edebiyat tarihindeki yeri

Masalların türk edebiyatındaki ve edebiyat tarihindeki yeri
Masal ve destanlar sözlü edebiyat geleneğimize ait ürünlerdir. Yani henüz yazı kullanmadan önce ortaya çıkmışlardır. Günümüze ağızdan ağıza söylenerek dilden dile aktarılarak gelmiştir.

Halk hikayelerine ilk örnek Dede Korkut hikayeleri olarak bilinir. Bu hikayeleri incelediğimizde 15.yy Anadolu Türkçesi kullanıldığı görülür. Yani Oğuzlar zamanıdır. O zaman diyebiliriz ki halk hikayeleri de destan ve masal gibi yazıdan önce ortaya çıkmış fakat başarılı bir şekilde yazıya aktarılmışlardır.

Mesnevi nazım biçimi olarak İran edebiyatının malıdır. Arap ve Türk edebiyatına İranlılardan geçmiştir. Türk edebiyatında mesnevi divan edebiyatı nazım türlerindendir. Türk edebiyatına girişi 11. yüzyılda Yusuf Has Hacib’in Kutadgu Bilig adlı yapıtıyla başlar.

Roman ve hikaye Tanzimat döneminde edebiyatımıza girmiştir. Batılılaşma döneminin etkisiyle batı edebiyatlarının mahsulü olan bu türler de edebiyatımıza girmiştir.
Ders kitabımızdaki bu sorunun asıl amacı bizlere edebi geleneklerimizi ve geleneklerin ürünleri kavratmaktır. Özetle şunu diyebiliriz; masal destan gibi ürünler sözlü edebiyat geleneğine; mesnevi divan edebiyatı geleneğine; roman hikaye gibi ürünler de Tanzimat dönemi Türk edebiyatı geleneğine ait anlamaya bağlı olay yazılarıdır.

Türk edebiyatındaki masalın yeri
Olağanüstü kahramanların başlarından geçen olağanüstü olayların yer ve zaman belirtilmeden anlatıldığı edebiyat türüne “masal” denir.

Halk dilinde anlatılarak oluşan sözlü edebiyat ürünüdür. Masalar bir yazar tarafından sonradan yazıya geçirilir.

Masallar nesir, nazım karışık olabilir.
Masalların girişinde genellikle tekerlemeler bulunur. Bunlar şiir şeklinde olur.
Masallar, özellikle çocuklara hitap eden eğitsel içerikli metinler olduğu için kolay anlaşılır ve akıcı bir anlatıma sahiptir.

Masallar merak duygusunu en fazla uyaran yazı türlerinden biridir. Masalda olayların nasıl gelişeceği kahramanların neler yaşayacağı, masalın nasıl sonlanacağı gibi konularda okuyucu veya dinleyici aşırı derecede meraklanır. Bu bakımdan masallar çok sürükleyicidir.

Bir varmış, bir yokmuş. Evvel zaman içinde, kalbur saman içinde… Pire berber iken, deve tellal iken, ben anamın beşi­ğini tıngır mıngır sallar iken. Tıngır elek, tıngır felek demişler, bu masalı şöyle anlatmışlar.

Masal kelimesinin eski Türk dili anlatımlarında ve eski metinlerde "masal" , "mesele", "misal", "hikaye", "destan", "kıssa" karşılığında kullanıldığı görülmektedir. Zamanla bu kelimeye menşe olacak "mesel" kelimesi ise 19. yüzyılın başlarından itibaren yazılı ve sözlü kaynaklarda rastlanmaktadır. Bu kelime "örnek verme" ve "benzer" anlamlarında kullanılmaktadır. Bazı Türk yerleşim bölgelerinde "atasözü" karşılığında da kullanılan kelime Azeri sahasında "nağıl", Anadolu'nun bazı bölgelerinde "metel" şeklinde söylenilmektedir. Edebiyatımızda masalı gerçek anlamda ilk defa Namık Kemal'in "Mukaddeme-i Celal" 'inde kullanıldığı görülmektedir. Yazar, masalı tamamen hayali olaylardan meydana gelen bir anlatım türü olarak görmektedir. Namık Kemal ayrıca masalların ahlaki, eğitici ve terbiye edici özellikleri olduğunu belirtmektedir.

Ziya Gökalp, "Türkçülüğün Esasları" (1923) adlı eserinde masalı; halk edebiyatı ürünleri içerisinde göstererek, masalların halk hayatındaki önemine yer vermiştir.

Türk masalları üzerinde araştırma yapan Pertev Naili Boratav "100 Soruda Türk Halk Edebiyatı" adlı eserinde masalı nesirle söylenmiş, dinlik ve büyülük inanışlarından ve törelerden bağımsız, tamamiyle hayal ürünü, gerçekle ilgisiz ve anlattıklarına inandırmak iddiası olmayan kısa bir anlatı şeklinde tanımlamaktadır.

Recaizade Mahmut Ekrem, "Çok Bilen Çok Yanılır" adlı eserini bit masalı genişleterek yazdığını söyler.

Türk masal]arının kahramanları genel olarak insanlar, hayvanlar ve doğaüstü varlıklardır. Cadı karıları, devler, vezir vs. kötü kahramanlar iken padişah, kral, hükümdar, hızır, derviş vs. iyi kahramanlardır. Tilki, aslan, Anka kuşu, papağan gibi hayvan kahramanların olduğu masalların yanı sıra derviş, hızır, peri, cin gibi doğaüstü varlıkların yer aldığı masallar da bulunmaktadır.

Türk masallarında en önemli tiplerden biri Keloğlan'dır. Keloğlan tipi Türk zeka gücünün en iyi temsilcisidir.



Masal, Masalların türk edebiyatındaki ve edebiyat tarihindeki yeri, Masalların türk edebiyatındaki ve edebiyat tarihindeki yeri hakkında bilgi, Masalın türk edebiyatındaki ve edebiyat tarihindeki yeri, Masalların türk edebiyatındaki yeri, MAsal ve Edebiyat,

Eitim ve gretim Eitim ve gretim